Diário de bordo – Prisma México | Logbook – Prisma Mexico

México, Oaxaca, junho de 2009.

Começo com este cabeçalho porque este é o lugar e é importante que seja no México (como também seria importante que fosse na Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicarágua, Costa Rica, Belize ou Panamá. Ou, ao sul, na Colômbia, Venezuela, Equador, Peru, Bolívia, Paraguai, Chile, Argentina, Brasil ou Uruguai, só pra continuar nas Américas)

Mas é na cidade do México e em Oaxaca.

“Os lugares obrigam os homens a intercâmbios”, disse o geógrafo baiano Milton Santos.

Intercâmbios estão acontecendo aqui, agora, e vão e vêm de diversas partes do mundo.

Bem-vindo a bordo do Prisma Forum Mexico.

Prisma Forum México é um encontro autogerido e não um festival. Isso significa que, apesar de oferecer seminários, aulas, performances, palestras e encontros de diversas naturezas com artistas de muitas nacionalidades (elementos estes comuns a festivais ao redor do mundo), Prisma foi pensado e construído por cada participante, a partir de suas proprias ideias e projetos.

Em 2007, depois de um encontro do coletivo internacional Sweet and Tender Collaborations no PAF, na França, a bailarina mexicana  Montserrat Payró começou a pensar em como realizar um encontro no México e, junto com o  promotor cultural mexicano Horacio Lecona, iniciaram a rascunhar o que seria este encontro.

Prisma iniciou-se em 2008, através de seu website, onde as pessoas inscreviam suas ideias de encontros, seminários, workshops, apresentações, work in progress, trabalhos com as comunidades locais, debates ou projetos especiais. Esse período de inscrições durou 3 meses e, dentro dele, também se podia conhecer e entrar em contato, via website, com outros propositores e trocar ideias.

De março de 2009 até poucos dias antes de começar o encontro (em 27 de junho), a equipe do Prisma Forum, coordenada por Montserrat Payró, avaliou  a possibilidade de realização de cada projeto e organizou o dia-a-dia e o formato do encontro.

Por detrás (e por todos os lados) desse projeto, apoiadores nacionais e internacionais de diversas instâncias, centros culturais, associações, governos estaduais e federais, embaixadas, universidades, festivais, coletivos de diversas naturezas e, sobretudo, o esforço individual de cada participante para fazer sua vinda ao México possível; tudo isso junto construiu este encontro.

Embarquei nessa viagem, ou melhor, conheci a ideia deste encontro através de Montserrat, minha amiga e também participante do Sweet & Tender Collaborations, coletivo do qual faço parte. Estávamos em Portugal, num grande encontro do Sweet and Tender, e ela apresentou a todos nós seus planos e chamou-nos a ajudá-la a realizar esta grande empreitada.

(Faço um salto no tempo e, agora mesmo de uma rua do centro de Oaxaca, preciso interromper minha escrita porque, em frente ao café onde estou, passa uma banda de metais e grandes bonecos como os de Olinda no carnaval, além de duas centenas de pessoas. Eles participam de uma passeata em favor de ‘um candidato não registrado’, e gritam o lema “UNIDOS, SI – PARTIDOS, NO”.) (Esse tipo de ‘interrupção’, ou melhor dizendo, este tipo de realidade concretíssima  pula por aqui a todo momento e é impossível esquecer que estamos no México, é impossivel esquecer que neste país cerca de 60% da população é de etnicidade mestiça, 15% são ameríndios e 25% de origem europeia,  e que a política e a imigração são um ponto nevrálgico nos discursos e na realidade daqui).

Voltando, assim que cheguei na cidade do México, ainda de malas e num calor imenso, fui direto para um  projeto chamado The Community Pictures Series. Esse projeto foi inicialmente concebido por Myriam Van Imschoot e atualmente é desenvolvido por David Bergé (Bélgica) e Trajal Harrell (EUA). Se vocês visitarem o site, vão ver que a ideia é retratar comunidades ao redor do mundo, investigando a noção de pertencimento a uma comunidade, e que responsabilidades e relações esta noção acarreta.

David e Trajal desenvolvem a série The Dance Community Pictures.

Eles chegaram à cidade do México antes do começo do Prisma Forum e visitaram academias de dança, escolas, companhias, teatros e associações, convocando seus participantes para uma foto coletiva e fazendo a pergunta: Você se considera membro da comunidade de dança da cidade do México?

Estive lá nas escadarias externas do imenso Auditorio Nacional e vi aquele grupo, com pessoas de danças tão diversas, reunidas para uma bela foto. Coloquei em mim o adesivo “Me declaro miembro de la comunidade de danza de Mexico” e fiz eu mesma uma foto daquele grupo. Senti que tinha acabado de pisar de fato nessa terra. Que ótimo começo!

Micheline no México / Foto divulgação

Micheline no México / Foto divulgação

Depois pegamos um ônibus e, 8 horas depois, chegaríamos a Oaxaca, onde tudo começa.

(Já na saída da cidade do México, passamos pela parte mais pobre da cidade, cheia de grandes ruas de intenso comércio e um trânsito deveras caótico).

O caminho para Oaxaca foi cheio de montanhas altíssimas, ‘curvas peligrosas’ e uma certa dificuldade de respirar àquela altura. E muitas fronteiras. Tehuacan, Miahuatlan, Santiago Nacaltepec…, não conseguia entender tantos nomes diferentes mas parávamos a cada cabine de fronteira.

Por falar em atravessar fronteiras, no ônibus fui conversando com Gilad Ben Ari (Israel) que propôs o projeto Running into the Political Equator/ Encuentro con el Ecuador Político, um projeto que também aconteceu ‘antes’ do Prisma Forum. (Explico: tem um braço do Prisma chamado Prisma Extensions, com projetos relacionados a lugares específicos do México e que ocorrem antes ou depois da duração ‘oficial’) O projeto aconteceu na região de Mexicali, na fronteira entre México e EUA e durou 3 dias. Lá, Gilad se encontrou com artistas locais, artistas que vieram especialmente para o Prisma Forum, instituições educativas e a população local, investigando diferentes maneiras de reagir a esta realidade que é a fronteira e trabalhando nos aspectos artísticos, econômicos, sociais e políticos dessa realidade. No final dos 3 dias eles apresentaram ‘um resultado’ desse encontro, embora ‘resultado’ não seja mesmo a palavra adequada para essa natureza de proposta. Gilad me contou que fará pra nós, na cidade do México, uma apresentação com fotos e vídeos do que foi esse encontro, embora (de novo e ele diz) se trate de algo local, local, local.

flyer Projeto Running / Divulgação

flyer Projeto Running / Divulgação

Volto a pensar: é importante esse encontro estar acontecendo aqui e importantes são as redes e relações que se ampliam a partir daqui.

Lembrei de uma citação do Samuel Beckett de que gosto bastante:

Primeiro o corpo.
Não.
Primeiro o lugar.
Não.
Primeiro ambos

Samuel Beckett
Worstward Ho
1983

E lembrei desta citação porque venho pensando muito nisto: os corpos carregando lugares e discursos, ou, discursos e lugares como parte mesma dos corpos. E não penso esta discussão em termos de identidade, ou melhor dizendo, de identificação, como se um corpo pudesse ou devesse ser claramente localizável em relação a sua ‘origem’.

Penso isso mais em termos de salsichas ou embutidos em geral: como os corpos podem carregar lugares, discursos, relações e valores que vêem  cozidos, misturados, triturados e embutidos nestes corpos.

Mas ok, isso é mesmo uma outra e longa conversa!

Aí volto a saltar no tempo e estou em Oaxaca, o Prisma já começou com uma bela fala de Jaime de Labastida intitulada Una Visión de Mexico/Conferencia de Contextualización. Nesta fala (e vou resumir, é claro!) ele relaciona as línguas e dialetos falados no México até hoje e suas tensões políticas e de poder, com a necessidade e responsabilidade de seguir abrindo espaço para que cada um destes dialetos e, consequentemente, todos os povos que elas carregam, possam continuar a existir. Uma fala sobre abrir e manter o espaço aberto para as diferenças.

A noite de abertura teve o artista mexicano de performance e escritor Guillermo Gómez Pena, que apresentou Corpo/Ilicito: The Post-Human Society # 69, um trabalho impactante e perturbador sobre a exploração do corpo como um lugar de espiritualidade, memória, ativismo, medo e esperanças.

No dia seguinte começamos com as aulas pela manhã, seguidas de sessões de conversas ou workshops e seminários à tarde, muitos deles simultanêos, oferecendo assim opções para quem quisesse direcionar seus interesses. À noite, performances e/ou conversas.

Bem, esse diário de bordo vai seguir ainda por mais 3 semanas, tempo este  que permanecerei no México apresentando meu trabalho e fazendo outras atividades do Prisma Forum. Sinto que tenho ainda muita coisa a dizer e imensas vontades de trocar aqui e acolá.

Nem falei ainda da conversa extremamente estimulante que tive com Guillermo Gómez Pena e do debate de hoje com Amaranta Goméz, uma ativista ‘muxhe’ (que vem a ser uma identidade de gênero de origem zapoteca), que nos propôs valores outros sobre gênero, sexualidade e identidades pré-estabelecidas, e nos disse como toda essa discussão é presente no dia-a-dia de Jochitán, cidade do sul-mexicano, onde ela vive.

Hoje à tarde teremos uma conversa com Jan Ritsema (Países Baixos), Marten Spanberg (Suécia), Xavier Le Roy (França) e Eszter Salamon (Hungria/França) sobre ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Un cuerpo: multiples aproximaciones e, à noite, Alain Buffard (França) no Teatro Macedonio Alcalá.

Amanhã apresento Carne no Teatro Juarez, dividindo a noite com Christoph Leuenberger (Suiça), que apresentará Masculinity Project e, após a apresentação, coordenarei uma mesa de debates sobre gênero, cultura e performatividade.

Espero carregar pessoas do Brasil para o México a partir desta  escrita, e me carregar também, de um lado para o outro, nesses férteis movimentos migratórios que acompanho do lado de cá.

Agora preciso ensaiar.

Até semana que vem, hasta pronto!

Leia também: Diário de bordo.2 – Prisma Mexico

Diário de bordo.3 – Prisma Mexico

Diário de bordo.4 – Prisma Mexico


Oaxaca, Mexico, June 2009.

I begin with this header because this is the place and it is important that it is Mexico (just like it would be important if it were Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, Belize or Panama. Or the south of Colombia, Venezuela, Ecuador, Peru, Bolivia, Paraguay, Chile, Argentina, Brazil or Uruguay, just to keep it in the Americas.)

But it is in Mexico City and in Oaxaca.

“Places force men to exchange”, said Brazilian geographer Milton Santos.
Exchanges are taking place here and now and come and go from different parts of the world.
Welcome aboard Prisma Forum Mexico.

Prisma Forum Méxicois a self-managed encounter and not a festival. This means that although it offers different kinds of seminars, classes, performances, lectures and meetings with artists of many nationalities (elements common to festivals around the world), Prisma was conceived and built by each participant, from their own ideas and projects.

In 2007, after a meeting of the international collective Sweet and Tender Collaborations at PAF in France, Mexican dancer Monteserrat Payró started to think about producing a meeting in Mexico and along with Mexican cultural promoter Horacio Lecona, she started to outline what this meeting would turn out to be.

Prisma started in 2008 through its website, where people would submit their ideas for meetings, seminars, workshops, presentations, work in progress, work with local communities, debates or special projects. During the three months submission period it was also possible to meet, get in touch and exchange ideas with other participants via website.

From March 2009 until a few days before the beginning of the meeting (June 27) the Prisma Forum team, coordinated by Montserrat Payró, evaluated each project’s production possibility and organized the day-to-day schedule and the format of the meeting.

Behind (and all around) this project, national and international supporters from different levels like cultural centers, associations, state and federal government, embassies, universities, festivals, different types of collectives and above all the individual effort of each participant to make their visit to Mexico possible; all that combined built this meeting.

I embarked on this trip, I mean, I got to know its idea from my friend Montserrat, also a member of Sweet and Tender Collaborations, a collective I take part in. We were in Portugal, in a big Sweet and Tender meeting and she introduced all us to her plans and asked us to help her carry out this great enterprise.

(I take a jump in time and right now in a street in Oaxaca’s center I must interrupt my writing because in front of the cafe I´m in a big brass band is passing by with giant puppets like ones found in Olinda during Carvanal, besides two hundred people. They are participating in a manifestation for “a non-registered candidate” and they yell UNIDOS, SI – PARTIDOS, NO.) (This kind of “interruption”, I mean this kind of concrete reality erupts all the time here and it is impossible to forget we are in Mexico, it is impossible to forget that in this country about 60% of the population is of mixed ethnicity, 15% are Amerindians and 25% is of European background, and that politics and immigration are a critical point in discourses and reality here).

Coming back, a soon as I reached Mexico City, still carrying my luggage under intense heat, I went straight to see a project called The Community Pictures Series. This project was initially conceived by Myriam Van Imschoot and is currently being developed by David Bergé (Belgium) and Trajal Harrell (EUA). If you follow the link to the website, you´ll see that the idea is to portray communities around the world, investigating an idea of belonging to a community and the responsibilities and relationships this kind of idea implicates. David and Trajal develop the series The Dance Community Pictures. They arrived at Mexico City before the beginning of Prisma Forum and they visited dance academies, schools, companies, theaters and associations, summoning their participants for a collective picture and asking the question: Do you consider yourself a member of the Mexico City dance community?

I was there in the external staircase of the huge Auditorio Nacional and I saw that group with people from such different dances, united in a beautiful picture. I put a sticker on myself saying “ Me declaro miembro de la comunidade de danza de Mexico” (I declare myself a member of the Mexican dance community) and I took this picture of the group myself. I felt I had just actually set foot in this land. What a great start!

Micheline no México / Foto divulgação

Micheline no México / Foto divulgação

After that we took a bus and 8 hours later we reached Oaxaca, where it all begins.

(Already on the way out of Mexico City, we passed by the most poor part of town, filled with large street with intense trading and really chaotic traffic)

The way to Oaxaca was filled with very high mountains, dangerous curves and some difficulty breathing at that height. And a lot of borders. . Tehuacan, Miahuatlan, Santiago Nacaltepec…, I couldn´t understand so many different names but we stopped at every border.

Speaking of crossing borders, in the bus I talked to Gilad Ben Ari (Israel) who proposed the project Running into the Political Equator/ Encuentro con el Ecuador Político, which also took place “before” Prisma Forum. (I’ll explain: there is a branch of Prima called “Prisma Extensions”, with projects related to specific places in Mexico and that happened here before or after the “official” period of the forum.) The project took place in the Mexicali region, in the border between Mexico and the USA and it lasted 3 days. There, Gilad met with local artists, artists who came specially for Prisma forum, educational institutions and the local population, investigating different ways to react to the reality of the border and working with artistic, economic, social and political aspects of that reality. After 3 days, they presented “a result” of this meeting, even though “result” is not the most adequate word for this kind of proposal. Gilad told me that he´ll do one for us in Mexico City, a presentation with photos and videos of that meeting, although (again and he says so) it is something local, local, local.

flyer Projeto Running / Divulgação

flyer Projeto Running / Divulgação

I go back to thinking: it is important that this meeting is happening here and the networks and relationships that are increasing from this place are important.

I remembered a Samuel Beckett quote I really like:

“First the body..
No.
Fisrt the place.
No.
First both.

Samuel Beckett
Worstward Ho
1983

And I remembered this quote because I´ve been thinking a lot about this: the bodies carrying places and discourses or discourses and places themselves as parts of the bodies. And I don´t think about this debate in terms identity, I mean, identification, as if a body could or should be clearly localizable regarding its “origins”.

I think about it more in terms of all kinds of sausages: since bodies can carry places, discourses, relationships and values that come cooked, mixed, grounded and embedded into those bodies.
But ok, this is another long conversation!

Then I jump in time again and I am in Oaxaca, Prisma already started with a beautiful speech by Jaime de Labastida entitled Una Visión de Mexico/Conferencia de Contextualización (“A vision of Mexico/Contextualization Conference”). In this speech (and I´ll sum it up, of course!) he links the languages and dialects spoken in Mexico to this day and their political and power tensions with the necessity and responsibility to keep opening space for each one of these dialects and, consequently, each of the people who speak them, so they keep existing. A speech about opening space and keeping space open for differences.

The opening night had Mexican performance artist and writer Guillermo Gómez Pena, who presented Corpo/Ilicito: The Post-Human Society # 69, an impressive and disturbing piece about the exploration of the body as a place of spirituality, memory, activism, fear and hopes.
In the next day, we began with classes in the morning, followed by talk sessions or workshops and seminar in the afternoon, many of them were simultaneous, thus offering options for those who wished to focus their interests. At night, there were performances and/or talks.

Well, this “logbook” will be kept during the next three weeks, the time I´ll be in Mexico presenting my work and doing many other activities at Prisma Forum. I feel I still have a lot to say and great wishes to exchange here and there.
I didn´t even speak about the extremely stimulating conversation I had with Guillermo Gómez Pena and today’s debate with Amaranta Goméz, a “muxhe” activist (a gender identity of Zapotec origin), who proposed other values about gender, sexuality and pre-established identities and told us how all these discussions are present in the everyday life of Jochitán, a city in the south of Mexico, where she lives.

This afternoon we´ll have a talk with Jan Ritsema (The Netherlands), Marten Spanberg (Sweden), Xavier Le Roy (France) and Eszter Salamon (Hungary/France) about Un Cuerpo: multiples aproximaciones(“A Body: multiuple approximations”) and at night, Alain Buffard (France) at Teatro Macedonio Alcalá.

Tomorrow I´ll present CARNE at Teatro Juarez, sharing the evening with Christoph Leuenberger (Switzerland), who will present the Masculinity Project and after the presentation, I´ll coordinate a debate about gender, culture and performativity.

I hope I can take people from Brazil to México, inspired by this writing and carry myself too, from one place to the other, in these fruitful migration movements I follow from this side.

Now I must rehearse.

See you next week, hasta pronto!