O Acre também quer dançar | Acre also wants to dance

O estado do Acre com uma população de quinhentos mil habitantes, vinte e dois municípios, em sua maioria de difícil acesso, exuberante floresta, extensa bacia hidrográfica, fazendo fronteiras com Peru e Bolívia, não difere da grande parcela da população brasileira que enfrenta fome, doenças, desemprego, violência, pouco acesso a educação e cultura. São problemas reais, cabendo aos governantes, empresas, líderes, formadores de opinião e a sociedade em geral um papel fundamental diante desse cenário .

Os projetos culturais voltados para dança, infelizmente não são sentidos pela população como investimento social. Por outro lado, as Leis de Incentivo à Cultura têm beneficiado mais a região sudeste do país, restrita ainda a Fundações e Instituições ligadas a grandes empresas e a nomes consagrados da cultura brasileira. Estados pequenos e mais pobres ainda debitam o despreparo das gestões administrativas na área.

Em que pese a demonstração de trabalhos socialmente responsáveis estabelecendo vínculos com a população alvo, nomes poucos conhecidos e pequenas produções buscam parcerias como alternativa de inserção nesse difícil mercado da dança.

A dança contemporânea no Acre passa por um lento processo de construção. No estado existe uma escola de dança que oferece aulas de ballet clássico, sapateado e jazz, embora atue há seis anos no estado, não possui um grupo de dança contemporânea que ouse novas linguagens e propostas. Contudo, oferece a possibilidade de contato com estas modalidades, apresentando espetáculos anuais de encerramento de curso e mantendo a escola em funcionamento.

Alguns grupos de teatro se aventuraram na construção de um espetáculo de dança, como a Cia Garatuja, que apresentou o espetáculo Rastros, iniciativa interessante, porém como a formação técnica na área ainda é necessária, até o momento a Cia. não apresentou outro espetáculo. Sua formação vem de oficinas eventuais que foram possibilitadas ao longo dos últimos anos, pelo SESC ou Fundação Municipal de Cultura.

Existe também um grupo de dança de salão criado a partir de oficinas ministradas no estado, que se reúne periodicamente, ministram aulas e também se recentem de contatos técnicos para aperfeiçoamento.

Aulas de dança do ventre e flamenco são ministradas em uma outra academia da cidade : Cia Irreverentes , que busca a criação de um grupo fixo de trabalho para cada modalidade com professoras qualificadas adequadamente. Outras academias desenvolvem aulas de jazz e os grupos se reúnem para alguns eventos.

Os interessados em dança se reuniram com o presidente da Fundação de Cultura do Estado Gregório Filho, há dois meses, em busca de financiamento para o setor e principalmente qualificação técnica.

Embora o estado careça de formação específica na área, verificamos que existem muitos interessados em seguir caminho profissional na dança faltando contudo suporte para isso.

Adriana Santelli* é diretora de teatro, formada pela UNIRIO.
Translation by Sarah Hyde, Ccaps Translation and Localization.

The state of Acre, with a population of 500,000 inhabitants and 22 municipalities (most of which are hard to access), an exuberant forest, extensive hydrographic basin, bordering both Peru and Bolivia, is not different from the great majority of the Brazilian population that suffers hunger, diseases, unemployment, violence and limited access to education and culture. They are real problems, and the governors, companies, leaders, opinion shapers and society in general have a fundamental role to deal with this scenario .

Unfortunately, the population does not consider cultural projects focused on dance to be a social investment. On the other hand, Cultural Incentive Laws have mostly benefited the Southeastern region of the country, still restricted to foundations and institutions associated with the large companies and biggest names in Brazilian culture. Small and poorer states still lack administrative management preparation in the area.

Concerning the demonstration of socially responsible projects establishing connections with the target population, largely unknown names and small productions seek partnerships as an alternative way of gaining entry into this difficult market of dance.

Contemporary dance in Acre is passing through a slow process of construction.
In the state, there is a dance school that offers classic ballet classes, tap dancing and jazz. Although it has been operating for six years, it does not have a contemporary dance group that dares new languages and proposals. Nevertheless, it offers the possibility of contact with these categories, presenting annual performances at the closing of the course and maintaining the school open.
Some theatre groups adventured out into the construction of a dance performance, such as the Garatuja Dance Company, which presented the Rastros performance. An interesting initiative, but as technical formation in the area is still necessary, the company has yet to present another performance. The group was formed from the workshops that were made possible during recent years by the Commerce Social Service (SESC) or the Municipal Culture Foundation.

There is also a salon dance group that was created from the workshops administered in the state. It meets periodically, administers classes and also searches for technical contacts for improvement.

Belly dancing and Flamenco classes are administered in another academy of the city: The dance company, Irreverentes, which is seeking to create a fixed work group for each modality with adequately qualified professors.
Other academies develop jazz classes and the groups meet for some events.
Those interested in dance met with the president of the Gregório Filho State Culture Foundation two months ago in search of financing for the sector and primarily technical qualification.

Even though the state lacks specific formation in the area, we can verify that there are many people interested in following a professional career in dance but who lack the support to do so.

*Adriana Santelli is a theatre director with a degree from UNIRIO. She has lived in Acre for the past 12 years.